Cross are în gama 2015 nu mai puțin de 8 modele cu roți de 27.5 inch, toate hardtail-uri. Pentru a înțelege mai bine cum se încadrează aceste modele în gamă, trebuie să știi faptul că nu există o numerotare specifică ce crește în funcție de echipare, ci o denumire diferită pentru fiecare model în parte. Interesant este de asemenea faptul că cei de la Cross nu utilizează același cadru pentru toate biciclete echipându-le diferit, ci fiecare model din gama 27.5 beneficiază de un cadru cu o altă construcție și formă. Modelul GRIP 27.5 este plasat imediat sub modelul de vârf al bulgarilor, Euphoria 27.5.

Prin prisma echipării este o bicicletă entry-level, cu valențe mid-level. Este adresată celor care pedalează recreațional, dar care sunt în căutarea unui calități mai bune pentru componente. Ce are de oferit pentru un preț de achiziționare de 3.000 de lei, poți citi în acest test.

Cadru/Pe traseu

GRIP 27.5 vine cu un ghidon foarte sus poziționat, perfect pentru confort, dar aproape imposibil de controlat pe secțiunile unde cauți să scoți ceva performanță din această bicicletă. Drept urmare, am coborât pipa pe cât de mult posibil, pentru a aduce ghidonul mai aproape de roată și pentru a exercita mai multă presiune pe aceasta. Poziția pe bicicletă este confortabilă, mai puțin sportivă, deci mai puțin indicată pentru competiții montane.

Pipa lungă dă o notă vagă direcției, așadar virajele în care te arunci nu vor fi atât de rapide pe cât ți-ai imagina. Lucru care nu poate fi compensat nici măcar prin unghiul de 71 de grade al headtube-ului. Unghiul seat tube-ului pe de altă parte este poziționat surprinzător la 72 de grade, iar asta se traduce prin faptul că stai mai drept pe bicicletă. Odată ce dai de urcări, această poziție devine mai puțin confortabilă și nu la fel de eficientă precum cea oferită de un cadru cu un unghi al seat tube-ului de 73 sau 74 de grade.

Pentru a aduce un pic la viață această bicicletă, în cazul în care ești în căutare de senzații mai tari, aș opta pentru o pipă after market mai scurtă. Ghidonul este suficient de lat, deși se putea și mai bine: 670mm reprezintă o valoarea decentă în acest segment, dar nu va ajuta foarte mult pe off-road, în special la munte.

Rigiditatea cadrului ne indică o valoare de 98.06 Nm/grad, ceea ce-l plasează în spatele modelului Euphoria, iar asta ne face să înțelegem că modelele mai scumpe de la Cross nu doar că au cadre diferite, dar acestea sunt mai performante și ceva mai ușoare. 1.860 de grame pentru cadrul lui Grip este o valoare decentă, însă mai mare decât în cazul lui Euphoria. Rigiditatea ne indică faptul că acest cadru își va păstra caracteristicile pentru cicliști de până-n 90 de kg, ceilalți având șanse mari să simtă cum flexează când pedalează în sarcină, la deal sau ridicat din șa.

Echipare

Poate că cel mai interesant lucru este că pe GRIP întâlnești componente din două lumi diferite: pe de-o parte ai componentele din gama entry-level, Shimano Alivio, iar pe de alta, schimbătorul de pinioane din gama de top Shimano XT. Și pentru că tot am început cu sistemul de transmisie, o să menționez că angrenajul din gama Alivio este foarte bine finisat, dar este livrat cu foi din tablă, iar împreună cu Bottom Bracket-ul cântărește nu mai puțin de 1.2 kg. Schimbătorul de foi din gama Alivio este decent în ceea ce privește rapiditatea schimbărilor, însă nu te aștepta ca cel de pinioane, Shimano XT, să funcționeze la fel de rapid ca în mod normal: este conectat la un set de manete Shimano Alivio, așadar folosește poate undeva la 70% din adevărata sa performanță. Cu toate acestea, trebuie să știi că XT-ul nu vine cu tehnologia Shadow, depășind gabaritul bicicletei. Sistemul de transmisie 3×9 îți va satisface cu siguranță toate nevoile unei plimbări recreaționale, dar viteza de schimbare nu este punctul său forte.

Furca provine de la Rock Shox, funcționează cu arc, însă cu unul de duritate medie. Asta înseamnă că cei care cântăresc între 70 și 85 de kg vor fi cel mai bine serviți, pentru cei mai ușori de atât, arcul fiind cam dur, iar pentru cei mai grei, mai moale, desigur. Cei 100mm sunt suficienți pentru a oferi confortul scontat de la o bicicletă din această categorie, iar în plus, beneficiezi și de un reglaj al preload-ului (duritatea arcului în funcție de greutate) și lock-out (blocaj, pentru secțiunile de asfalt).

Frânele Shimano M355 nu sunt strălucite, ba chiar ușor dezamăgitoare pentru un produs al casei japoneze. Manetele nu sunt ergonomice, fiind gândite pentru 3 degete, iar reprizele de frânare, cel puțin la vale sunt dezamăgitoare. Fading-ul intervine repede, iar modulația se rezumă doar la închis/deschis.

Roțile au jante duble și butuci Shimano, iar cei din urmă vor avea nevoie de întreținere în timp. Esențial este să-i verifici din când în când, căci aceștia din gama entry-level sunt cunoscuți pentru jocul pe care-l pot căpăta în timp (piulițele trebuie strânse periodic pentru o durată mai mare de viață). Nu în ultimul rând, anvelopele oferă o viteză foarte bună de rulare și confort dată fiind lățimea de 2.2, însă în viraje nu prestează atât de bine. Dar din nou, amintesc faptul că o astfel de bicicletă nu va avea un posesor care se va arunca în viraje cu viteză maximă.

Concluzie

Bulgarii au întotdeauna oferte interesante, mai ales în ceea ce privește raportul echipare/preț. Aceasta nu face excepție de la regulă și vine cu o echipare mai mult decât decentă pentru bicicliștii recreaționali. Probabil schimbătorul Shimano XT dă o notă premium bicicletei, dar în rest, trebuie să fii conștient că achiziționezi un produs entry- spre mid-level, care nu va suporta abuzuri. În schimb, este ideală pentru plimbări lejere la munte sau pentru concursuri pe plat. Greutatea este de asemenea acceptabilă, făcându-se resimțită pe trasee mai lungi, dar în special pe urcări. Poziția pe această este discutabilă, căci noi am coborât poziția ghidonului pentru a obține o presiune mai mare pe roata de față, iar odată cu aceasta un control mai precis. Cei care caută confortul, pot alege să nu facă nicio modificare și să exploateze bicicleta așa cum este livrată din fabrică.

Date relevante  

Greutate totală: 13.48 kg (19 inch, fără pedale)
Greutate cadru: 1.860 grame
Greutate roți*: 5.265 grame
Greutate furcă: 2.223 grame
Lățime ghidon: 670 mm
Greutate angrenaj: 1.190 grame cu BB
Rigiditate headtube: 98.06 Nm/grad
STW**: 52.72 Nm/grad/kg

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Recreațional, Cross Country
Pe urcări: 4.5/10
Pe coborâri: 6.5/10

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

20 + 15 =