Acum citesti
Bicicleta Tohan

Nu am ales la intamplare un test cu aceasta bicicleta. Sa va spun de ce : in primul rand, am avut ocazia sa ma deplasez cu un astfel de exemplar, lucru pe care nu-l mai facusem de vreo 10 ani si sincer chiar eram curios sa vad cum se mai descurca batrana bicicleta dupa 30 de ani de cand a parasit portile fabricii de la Zarnesti.

Iar in al 2lea rand, am vrut sa aducem in atentia voastra situatia fabricii Tohan, care cum mai mult ca sigur ca inchipuiati, se afla pe o panta descendenta. Intr-adevar, un astfel de test nu ar putea fi bine primit decat de cei care inca mai dispun de simtul umorului, aceasta bicicleta fiind deja depasita psihic si fizic (din punct de vedere fizic ramane sa vedem).

Unde este locul in care vezi cel mai des un Tohan? In ce peisaj este acesta parte integranta? Pai sa vedem : in mediul rural evident, acolo unde a luat nastere si acolo unde inca mai poate fi vazut si in zilele noastre. Adevarul este ca, bicicletele chinezesti precum Rich sau First Bike, incep usor-usor sa detroneze Tohanul. Tinerele modele chinezesti sunt intr-adevar ieftine, „au suspensii tata” si cam acestea sunt singurele argumente care conteaza. Greutatea, materialul din care sunt construite, eficienta franelor sau durabilitatea sunt termeni complet neinteresanti pentru clientii acestor biciclete. Defapt daca stau bine sa ma gandesc, nici nu cred ca sunt luate in considerare aceste criterii la achizitionarea unei „made in china”.

Mda … si uite asa Tohanul nostru incepe sa fie depasit de catre produsele celui mai mare exportator din lume. Ne-am bucurat insa de exemplarele ramase si ne-am bucurat si mai mult ca am pus mina pe unul si ca ne-am deplasat pe el. Din punct de vedere tehnic, dupa cum se poate observa si in poze, bicicleta se afla intr-o stare semi-deplorabila. Rugina pusese stapanire pe absolut toata suprafata cadrului, a aripilor, a jantelor (acesta este pluralul corect si nu jenti – verificati in dex). Pedalele, sau ce mai ramasese din ele, erau suficiente cat sa te poti deplasa din punctul A in punctul B, dar mai mult de atat…la urma urmei, ce altceva poti sa faci cu un Tohan?

Exemplarul pe care am pedalat noi era dotat cu o frana preluata de la o semicursiera pentru partea din fata, dar va rog sa analizati pozele : acestea nu doar ca erau legate cu sarma, dar nu mai calcau de mult pe canalul jantei, pe scurt erau puse degeaba. Portbagajul bicicletei si el mancat complet de rugina, se dovedeste a fi util in situatiile in care ai o butelie de carat. Desi acesta serveste ca si loc comod pentru inca o persoana, tinand cont de faptul ca bicicleta testata avea un cadru jos, pentru femei si nu drept ca pentru barbati. Nu stiu daca va mai amintiti, dar pe bara de sus a cadrului se mai monta inca o sa, pe care era tinut copilul, iar pe portbagaj nevasta. Astfel Tohanul devenea un vehicul pe doua roti ce deservea 3 persoane in acelasi timp. Inventivitatea romanului nu a cunoscut niciodata limite.

Sa va vorbesc de cauciucuri ? Sau de roti? Nu cred ca are nici cel mai mic sens, deoarece eu chiar m-am minunat ca aceasta bicicleta inca se mai putea deplasa. O facea incet, greu, precum un octogenar, dar totusi o facea! Dovada vie ca undeva in trecut se fabricau biciclete de calitate este chiar aceasta din fata ochilor nostri. Desi foarte multi o vedeau ca pe o alternativa perfecta pentru mersul la camp, pe ulitele satului, erau altii care iubeau in secret o semicursiera sau chiar modelul produs de vecinii nostrii, bicicleta Ukraina. Nu tocmai mic era si pretul Tohanului prin anii 70 : 600 de lei in conditiile unui salariu mediu de 2.000 de lei. Dar si-o permiteau multi, dovada fiind inca numarul mare care inca mai circula si in ziua de astazi pe strazile noastre.

Cat despre fabrica de la Zarnesti, lucrurile stau cat se poate de prost : nu exista suficiente resurse pentru o banda de productie noua, prea putini interesati de achizitionarea diviziei de bicicleta, asa ca au mai ramas doar cu fabrica de armament. Din pacate acesta nu poate finanta divizia de biciclete, deci intr-un final aceasta va disparea.

In concluzie, plimbarea cu Tohanul ne-a facut melancolici : nu pentru ca ne-am petrecut toata viata pe Tohan ci pentru ca am putut sa traim pentru cateva ore acele vremuri. La urma urmei in mediul rural nu s-au schimbat prea multe din 1970, deci poate fi considerata o experienta vintage. Cat despre bicicleta in sine, este de apreciat faptul ca aceasta inca mai functioneaza, aflata la a 3a sau poate chiar la a 4a tinerete…

Vezi Comentarii (23)
  • asta este buna!la tara are bunicul un tohan cu frana roata fata printr-un sistem de parghii si o bucata de cauciuc care apasa direcs pe caucic,de sus in jos

  • super testul!

    si bunicumeo are 3 tohane sau tohanuri(nustiu care ii pluralul corect)) :))
    primul-e intr-o stare destul de proasta
    al doilea la fel
    si al treilea e adus din germania si e reconditionat complet, parca ar fii nou 🙂

  • Well…n-au mai ramas prea multe in stare buna. Problema este ca cele ramase se gasesc foarte greu. Oricum nu a fost vorba de un test in adevaratul sens al cuvantului, mai mult un remember al faptului ca si Romania avea candva o fabrica de biciclete.

  • fabrica de la zarnesti nu mai produce nici macar armament, au reusit sa o falimenteze complet.
    in ceea c priveste bicicleta eu zic ca e excelenta avand in vedere ca este functionala dupa atata timp si totusi, ca sa o putem aprecia cu adevarat ar trebui comparata cu ceva de aceeasi varsta nu cu rich/dhs. in ceea c priveste frana de fata va pot asigura ca s-a produs bicicleta tohan si cu acest model(cleste)asemanator celui de semicursiera, montajul e doar un mic detaliu ;)) oricum, f tare testul si ideea in sine!

  • Eu am la tara cam 4 dinastea dar in conditii mai bune si merg de rup . Piese de schimb se mai gasesc eventual merg cele chinezesti de prin piete. E tare bicicleta .Prinde o viteza … Un MTb nu ma face sub nici o forma (diametru roata mare , pinion mic , e destul de usoara ).Si frana la picior e nebunie .
    Mai era un model de pegas cu sa lunga .Poate faceti un test si la ala .

  • Va mai felicit inca o data pentru exceptionalele articole pe care le-am gasit aici.

    Revenind… pe o astfel de bicicleta am invatat sa merg :)…avea cadru „barbatesc” – adica nu era ” de dama” ca cea testat de voi si am invatat bagand picioarele printre barele cadrului.

  • tohan este foarte tare!!!!!! citind mesajul postat de Cristi mi-am adus aminte ca si eu mi-am facut ucenicia pe tohan. chestiunea importanta este ca am picat intr-un gard de sarma ghimpata, nemaiputand pune frana.
    …va dati seama ce „amitiri” am si acum pe maini si pe micioare…

  • Bunicul meu are o astfel de bicicleta si vreau sa-ti spun ca frana pe fata, e constituita dintr-un tambur ce se afla sub aripa fata si actioneaza direct pe cauciuc. E fenomenala bicicleta asta, de fiecare data cand merg in vizita la al meu bunic, stau calare pe bicicleta asta batrana si frumoasa in felul ei.

  • saua este de Ukraina, asta ca un mic detaliu! toti de aici sunteti entuziasmati de bicicleta dar niciunul nu mergeti cu asa ceva desi va este la indemana… sa nu ne mai infoiem cu bicicleta romaneasca din ’70 (care defapt este o copie a vreuneia de pe afara) cu care nu mai merg decat locuitorii in varsta din mediul rural (sic!). asa s-a intamplat cu toate produsele romanesti: nu s-au gasit, la un moment dat, X sute de mii de dolari sau euro ca sa faca produsul competitiv si nu in ultimul rand nu a mai fost DORIT de romani! punct. exerciciu de trecerea timpului: uitati-va in jurul vostru si gasiti trei obiecte originale romanesti pe care le folositi. e greu nu-i asa?

  • Mai Costele, in ce an esti nascut ?Destept te-a mai facut mata ta. Esti plimbat ca gaina-n jurul casei.Ai vazut tractoare de Brasov inca in uz ? Ai vazut Dacia 1100,1300,Brak inca in functiune pe sosele _- e tabla nu plastic. N-ai vazut Tohan si Pegas ptr ca esti (crezi tu) fita, calarind chinezarii care nu asigura nici frinare, nici stabilitate, sunt si grele si bolovanoase ca aspec t.Te-ai nascut in RO – nu nega ce nu ai habar.Citeste istorie taticu. Si ce s-a facut atunci cu patriotul Ceausescu (nu ceasca-n-are nici o noima) traieste si acum – si blocul in care stai si cladirea in care poate muncesti, chiar daca i s-a poavazat niste rigips, sunt facute in acele vremuri si sunt folosibile. Hotii lipsiti de patriotism au furat tara de un colt iar neinformatii ca tine, propovaduiesc tehnologia noua.Sa stii ca si atunci se zbura in cosmos – si a zburat ROMANUL Prunariu , a carui nepotica in aceste vremuri „superbe” a murit din neglijenta noilor intelectuali de carton dar cu multe pretentii nejustificate – o tara nu se cladeste fara sacrificii. Lasati vrajeala si puneti osul la munca.

    • @mada: esti un/o mare patriot/a! cand vad oameni ca tine sare inima in mine de bucurie! ha-ha-ha! pai ce legatura are comentariul tau cu ce am scris eu!?! Nu mai sunt Dacii vechi sau biciclete pe strazi? Poate-ti statea gaina mea in fata… oricum balariile alea cu ceausescu si cu hotii de tara spun multe despre tine. Te iert pentru „mata” si „gaina” pentru ca nu este vina ta, altii sunt vinovati! 😉 Vroiam sa-ti mai spun de ce sare inima in mine de bucurie dar sigur n-ai sa intelegi!

  • Tohan de dama este cea mai confortabila bicicleta din lume. Am acasa una cu varsta de peste 40 de ani. Este incredibil de bine proportionat cadrul.

  • Salut! Imi poate spune cineva cati dinti are foaia si pinionul unui Tohan sau care este raportul? Vreau sa vad daca as putea, teoretic, sa urc un drum in rampa cu inclinatie mare.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eighteen − nine =