Acum citesti
Transmisia pe curea

curea_transmisie_1Desi aflata momentan in faza incipienta, transmisia pe curea a inceput sa devina din ce in ce mai populara si mai mediatizata. Scopul malefic al acesteia este bineinteles de a detrona transmisia clasica unde lantul face legatura dintre foaie si pinion.


In ce consta toata aceasta tehnologie? Principial vorbind, modul de functionare este acelasi, la urma urmei foile actionate de pedala trebuie sa angreneze cu ajutorul pinionului roata din spate. Diferenta se refera insa la modul cum este transmisa aceasta, in cazul de fata prin intermediul unei curele, asemeni celei de distributie la automobile. Da, este vorba de o curea ce beneficiaza de insertii de carbon, ultra rezistenta si care nu se intinde niciodata, fiind la fel de rigida ca un lant.


Primele concepte in acest sens au aparut cu mult timp in urma, cel mai cunoscut fiind Hettlage-Drive. Din pacate aceasta nu a fost vazut cu ochi buni si nu a avut prea mari sanse sa se impuna pe piata asa ca a fost dat uitarii. Tehnologia zilelor noastre insa a permis crearea unui sistem mult mai performant, care poate concura direct cu lantul clasic, ba chiar il poate surclasa la multe capitole. Astfel, beneficiile de care se bucura un utilizator de curea de transmisie sunt urmatoarele : durabilitate mai mare decat cea a lantului (producatorii spun ca te poti bucura de doua ori mai mult timp de o curea de transmisie decat de un lant, pina ce aceasta cedeaza), functioneaza in liniste deplina si mai mult de atat nu este deloc influentat de praf, mizerie, zapada sau ploaie functionand la fel de bine in orice fel de conditii, intretinerea este extrem de facila nefiind nevoie ca acesta sa fie uns (deci nu-ti vei murdari mainile), iar printre cele mai mari avantaje – greutatea de doar 80 de grame, cureaua de transmisie fiind mult mai usoara decat orice alt tip de lant (fapt datorat insertiilor de carbon).


Un dezavantaj clar al acestei curele de transmisie este montarea acesteia : fiind realizata dintr-o singura bucata, aceasta nu poate fi in niciun fel dezasamblata. Dar de ce ai face una ca asta? Deoarece oricine stie ca lantul trece peste bascula bicicletei, deci nu poate fi montata pe un cadru obisnuit. Producatorii din ziua de astazi au inceput sa creeze cadre special concepute cu o ureche sectionata in partea din spate, pe unde se poate introduce aceasta curea de transmisie. La transmisia cu lant, principiul este simplu : demontezi un nit al lantului, desfaci zaua respectiva, il treci peste cadru, iar cu ajutorul presei de lant strangi nitul la loc. In acest moment, TREK ofera pe modelul District sistemul Carbon Drive.


Dupa cum o sa vezi in poze, foaia si lantul sunt special create pentru aceasta curea de transmisie, fiind ceva mai groase decat in mod obisnuit.  Producatorul declara ca acesta poate fi folosit practic in orice conditii si pentru absolut oricefel de disciplina : functioneaza perfect intre -54 grade celsius si +85 grade celsius, se descurca la fel de bine atat in oras cat si in Cross Country sau la Dirt Jump, nu sufera de efectul „guma moale” deoarece acesta nu se intinde fiind extrem de rigid si mai presus de toate nu rugineste niciodata, iar sansele sa fie rupt sunt extrem de mici.


Producatori de biciclete precum Nicolai, Santos, Trek, Orange sau Simpel au inceput deja sa lucreze la modele cu transmisie pe curea (cum am spus mai sus Trek deja are un astfel de model in oferta). In tari precum Japonia, acest sistem a devenit deja la moda, nemafiind vazut ca un concept exotic ci ca o alternativa excelenta ce poate fi folosita zilnic.


Noi am fost impresionati de acest sistem, avand ocazia sa-l testam la EuroBike 2009. Doar timpul ne va spune insa cat de fiabila este aceasta transmisie, desi sunt sanse foarte mari sa vedem intr-un timp foarte scurt multe biciclete echipate astfel.


Date tehnice :


Foaie angrenaj (50 de dinti) : 96 grame
Pinion (25 de dinti) : 62 grame
Curea de transmisie (118 dinti) : 80 grame
Pretul sistemului complet : 190 euro



Vezi Comentarii (5)
  • da, insa la dezavantaje ar fi si schimbatorul intern in butuc, care mie unuia nu-mi place, fiind dificil de intretinut, iar cand crapa destul de scump de schimbat. parerea mea.

  • imi place foarte mult ideea, insa credeam ca e tot in stadiul de prototip. ma bucura faptul ca deja sunt pe piata modele cu transmisie pe curea si sunt nerabdator sa incerc un bike cu asemenea sistem. daca este pe cat spun ei de rigida cred ca s-ar folosi cu succes la trial ca noi si asa avem o singura viteza. ramane de rezolvat partea cu urechile speciale pentru ca un cadru de trial este supus multor tensiuni si ar putea ceda usor. parerea mea este ca ar trebui sa mai caute o solutie la dezasamblarea curelei, un fel de loc de imbinare asemanator lantului. atunci chiar s-ar produce o revolutie! 😀

  • e mai simplu sa conceapa o za metalica de imbinare a curelei decat sa strice rezistenta cadrelor cu urechi decupate. chiar nu s-a gandit nimeni la asta pana acum? LOL!

  • Transmisia pe curea imi place f.mult, prezinta citeva avantaje fata de transmisia pe lant. Sunt sigur ca transmisia pe curea va deveni accesibila pt.toate buzunarele.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eighteen − 15 =