Acum citesti
Ce frane sunt potrivite pentru bicicleta mea?

v-brake-sau-frane-pe-discOferta producatorilor de frane din ziua de astazi este extrem de variata, astfel incat s-ar putea sa intampini probleme in momentul alegerii unui set pentru bicicleta ta. Se intampla deseori sa apara multe intrebari : sa-mi cumpar frane V-Brake sau pe disc? Daca aleg pe disc, franele sa fie mecanice sau hidraulice?


Bineinteles ca majoritatea franelor sunt fabricate pentru diverse discipline, iar majoritatea disciplinelor carora le sunt destinate sunt acoperite : de la Cross Country la Downhill si de la Dirt Jump la Trial. Trebuie sa stii ca fiecare frana este special conceputa sa raspunda cerintelor disciplinei pentru care au fost create si sfatul nostru este sa respecti aceste specificatii ale producatorului din doua motive.


Primul se refera la utilizarea gresita a unor frane pentru o disciplina pentru care nu au fost create : daca instalezi o frana de Cross Country pe o bicicleta de Downhill, doar pentru ca este mai usoara si-ti salveaza din greutate, o sa ai de pierdut la capitolul performante. Este evident ca o frana de Cross Country nu va opri la fel de eficient bicicleta aflata la 40 de km/h in coborare, precum o frana de Downhill. Aceasta este una din cele mai frecvente greseli pe care le comit bikerii : pun greutatea unei componente in fata scopului utilizatii ei.


Al doilea motiv se refera tot la utilizarea incorecta a franelor, dar in alta arie : cea a discurilor de frana. Multi se gandesc ca un disc mare le ofera o putere de franare si mai mare. Nimic gresit, doar ca pentru o bicicleta de all mountain, te vei descurca cu siguranta foarte bine si cu un disc de 180 de mm pe partea frontala, fata de unul de 203 mm. Discurile mari au atat avantaje cat si dezavantaje, iar acestea vor fi dezbatute in acest articol.


Sa vedem insa ce variante ne ofera piata in prezent:


Frane V-Brake


Sunt cea mai ieftina optiune dintre toate sistemele de franare. Franarea se face pe janta bicicletei asupra careia actioneaza sabotii montati pe bratele V-Brake-ului. Prezinta avantaje din punct de vedere al greutatii scazute, al instalarii si al mentenantei. Ca dezavantaje ne gandim la conditiile variate de exploatare : daca pe uscat, sunt eficiente, in conditii de umiditate sau noroi, acestea isi pierd foarte mult din puterea de franare. Functionand pe sistem mecanic, acestea sunt actionate printr-un cablu de frana, care cu timpul poate ceda.

Frane hiraulice pe janta

Aceasta categorie este rezervata exclusiv franelor de la Magura. Actioneaza tot pe janta bicicletei, doar ca sunt actionate hidraulic. Ofera o putere mai mare de franare decat V-Brake-urile clasice, deoarece actioneaza perpendicular pe janta, sabotii fiind in permanenta paraleli cu aceasta. Este un trick care nu iese de fiecare data franelor V-Brake. Dezavantajele sunt greutatea ceva mai mare decat a V-Brake-urilor, instalarea dificila, necesita aerisire si in timp pot aparea probleme de ordin tehnic – cum ar fi pierderea de ulei mineral pe la garnituri. Piesele de schimb sunt si ele destul de scumpe.


Frane pe disc mecanice


Cum o spune si numele, discurile mecanice sunt actionate mecanic printr-un cablu de frana, asemanator cu cel de la sistemul V-Brake. Avantajele acestui sistem de frana sunt greutatea (in unele cazuri) ceva mai scazuta decat cea a modelelor hidraulice, fata de V-Brake-uri acestea functioneaza corect indiferent de vreme iar instalarea se face usor si intuitiv.  Dezavantajele franelor pe disc mecanice  sunt reprezentate de puterea scazuta de franare, oferta limitata la dimensiunile discurilor (in general), posibilitatea ruperii cablului de frana in timp.


Frane pe disc hidraulice


Aceste frane sunt in general solutia ideala pentru cei care-si doresc un sistem puternic, eficient si sigur. Se prezinta ca fiind cel mai avansat sistem de franare pentru biciclete in clipa de fata, iar avantajele sunt puterea mare de franare, alegerea dintr-o gama larga de modele, franarea se face hiraulic deci efortul depus de tine este minim. Ca dezavantaje putem sa amintim de costurile mai mari, instalare relativ dificila (in functie de model), necesita aerisire (destul de rar), sunt mai grele decat V-Brake-urile, piesele de schimb sunt mai scumpe. Modele cu dimensiuni mari, se pot descentra destul de repede, ca apoi sa se frece de placutele de frana, provocand ceva sunete deranjante. Aceasta situatie poate fi intalnita atat la drum drept cat si curbe.


Dupa aceasta prezentare, nu putem decat sa constatam ca fiecare produs in parte are avantajele si dezavantajele lui. Frana pe disc hidraulica are diferite avantaje fata de frana V-Brake. Dar si V-Brake-ul prezinta alte avantaje fata de frana hidraulica, asadar te vei invarti mereu intr-un cerc. Important este sa stabilesti din start scopul pentru care vei folosi acea frana. Pina in prezent nu a fost creata o frana buna la toate, asa ca factorul uman trebuie sa stie care-i sunt limitele si cum va exploata sistemul de franare respectiv. N-o sa te lasam in ceata si mai jos iti vom prezenta cele mai bune frane din segmentul lor.


Frane pentru plimbari. Plimbarile de weekend.


Daca esti un biciclist „de duminica” inseamna ca bicicleta este mai mult un hobby decat o pasiune. In cazul in care nu te aventurezi pe munti, probabil ca esti mai mult prezent prin oras sau prin parcuri. Pentru aceste plimbari nu o sa ai niciodata nevoie de un sistem de franare mega-performant. De aceea, te poti rezuma la capitolul V-Brake-uri, care mai mult ca sigur iti va satisface toate necesitatile citadine : sunt usoare, deci nu vor ingreuna bicicleta si-ti va fi mult mai simplu s-o transporti (atunci cand este cazul), chiar daca ploua puterea de franare ramane in limite rezonabile pentru teren drept si nu in ultimul rand, investitia va fi exact cat trebuie si nu inutil de mare.


Ce frane recomandam : Poti folosi pentru plimbarile prin oras atat un sistem de franare de la Avid, modelul Single Digit 3 sau 5 cat si unul de la Shimano : Deore sau Alivio. Noul Deore pentru 2010 arata foarte bine si se bucura de o putere de franare ceva mai mare decat modelul anului trecut. Mai ales ca oricare din modelele de mai sus iti vor satisface nevoile de franare pe teren drept.


Frane pentru Cross Country


Franele pentru Cross Country cunosc cele mai variate modele si oferte. In acest domeniu pe poti descurca la fel de bine atat cu frane pe disc cat si cu V-brake-uri. Iar aceasta este disciplina, unde greutatea conteaza cu adevarat, asadar decizia finala nu va fi prea usor de luat. O sa incercam sa te lamurim insa. Alegi un sistem de franare V-Brake pentru bicicleta de Cross Country in urmatoarele conditii : beneficiezi de un buget restrans, bicicleta nu este echipata cu componente de top sau cadru de carbon care reduc semnificativ din greutate, nu ai timp si nici cunostiinte pentru instalat frane pe disc, nu ai bani de investit pe viitor in intretinerea franelor pe disc. Evident ca un set de placute de frana costa mai mult decat o pereche de saboti.


Daca esti hotarat sa alegi frane pe disc pentru Cross Country, iti recomandam din start modelele hidraulice. Acestea ofera o putere de franare excelenta, exista si modele ceva mai ieftine (dar mai scumpe decat V-Brake-urile), functioneaza perfect in conditii de umiditate sau noroi, bicicileta ta este echipata cu componente usoare. Pentru Cross Country recomanam disc pentru partea frontala de 160 de mm iar pentru partea din spate disc de 140 de mm. Pentru partea din spate se poate utiliza si disc de 160 de mm. Nu recomandam disc de 180 de mm pentru partea frontala, deoarece este mai greu iar puterea de franare nu este radical mai buna.


Ce frane recomandam pentru Cross Country :


La capitolul V-brake-uri poti alege oricare din modelele Shimano XT sau XTR, acestea din urma fiind pina la apartia franelor pe disc hidraulice referinta in domeniul franelor de Cross Country. De la Avid poti alege modelele Single Digit Ultimate sau Single Digit SL.


La capitolul frane hidraulice poti alege linistit : Shimano XT Disc, Avid XX sau Avid Elixir CR Mag. De la Hayes poti alege linistit modelul Stroker Gram cu maneta din carbon. Totusi, cele mai usoare din franele hidraulice de mai sus sunt Avid XX, cantarind doar 288 de grame cu un disc de 160 mm, o valoare remarcabila in acest segment. Versiunea de buget pentru franele de Cross Country sunt reprezentate de Magura Julie.


Frane pentru Downhill :


Pentru probele de downhill, franele V-Brake sunt istorie : nu-si mai dovedesc utilitatea deoarece sunt ineficiente la conditiile impuse de probele de coborari. Asa ca le vom lasa deoparte. Pentru downhill ai nevoie de un sistem de franare excelent, ce beneficiaza de discuri mari. In general se foloseste formula 203 mm disc de fata si 180 de mm disc pentru spate.


Ce frane recomandam pentru Downhill :


Sistemul de franare Formula One este ideal pentru downhill. Dar nici cel de la Avid nu este mai prejos : modelul Elixir CR poate fi folosit cu succes si pentru bicicletele de downhill, daca este echipat cu discuri corespunzatoare ( de peste 200 de mm). Am testat un asemenea sistem pe o bicicleta Trek Session si am fost cu adevarat impresionati. Cei de la Magura au in gama modelul Gustav M, care ar trebui sa-ti satisfaca fara probleme setea de franare brutala, la un pret cat-de-cat decent.


Frane pentru Trial :


La Trial ca si la Downhill, franele sunt esentiale. Este foarte important sa alegi o frana modulara, care sa-ti satisfaca necesitatile personale. Tu stii cel mai bine ce putere de franare ai nevoie, de aceea franele instalate pe fata pot fi diferite de cele instalate pe spate. Exista mai multe variante : poti alege frana pe disc pentru partea frontala si hidraulica pe janta pentru partea din spate. V-Brake-urile sau franele pe disc mecanice nu sunt recomandabile pentru trial din simplul motiv ca nu sunt foarte sigure. Un cablu de frana rupt la un drop de 2-3 metri, poate insemna un dezastru total daca cablul respectiv cedeaza (in majoritatea cazurilor se rupe).


Ce frane recomandam pentru Trial :


Magura HS 33 hidraulice pe janta sunt vedetele absolute in domeniul trial-ului. Le poti folosi cu incredere in orice conditii. Daca vrei sa te dai pe frane hidraulice cu disc, alege Hope Mono Try-all. Sunt extrem de eficiente si foarte usoare.


Frane pentru alte discipline :


Pentru citybike-uri, bmx-uri sau biciclete de dirt jump, franele nu reprezinta un factor de decizie deoarece sunt rar utilizate.


La capitolul citybike-uri, poti alege orice fel de V-brake, asemenea celor de la categoria plimbari, iar daca iti doresti ceva mai performant, alege franele hidraulice pe janta Magura HS 33, disponibile si pentru biciclete de trekking sau citybike-uri.


Pentru DirtJump, poti folosi sau nu frane. Depinde de fiecare rider in parte. Modele din gama medie atat discuri hidraulice cat si frane V-Brake sunt recomandabile, deoarece acestea sunt putin solicitate.


Pentru BMX-uri, regula de sus este valabila deasemenea. Poti folosi sau nu frane. Cele mai raspandite sunt modelele de frane U-Brake, sunt oferite de Tektro si se regasesc ca echipare standard pe multe BMX-uri.


Pentru a vedea modele de frane testate, te invitam sa accesezi rubrica de Teste din cadrul Freerider.ro.


Vezi Comentarii (12)
  • Salutări!Am o întrebare:La Cross Country se pot folosi frâne pe disc mecanice?Mia-ţi putea prezenta vă rog avantajele si dezavantajele?
    Vă mulţumesc!

    P.S. Super site-ul!Tot respectul!

  • Salut! Poti utiliza frane pe disc mecanice pentru Cross Country, nu te opreste nimeni, insa ti-am recomanda mai degraba un set de V-brake-uri, deoarece sunt mult mai usoare. Iar la Cross Country greutatea scazuta a bicicletei este foarte importanta. In plus, costurile de exploatare pentru V-brake-uri sunt mai mici decat cele ale unor frane pe disc mecanice.
    Citeste si acest articol, poate iti va fi de folos : http://www.freerider.ro/mag/ce-frane-aleg-pentru-bicicleta-998.html.
    Multumim pentru incurajari! 🙂

  • niciodata o frana disc mecanica nu o sa fie mai usoara decat una hidraulica. Hayes MX 2 e mai grea decat AVID CODE ! !

    nu mai aberati atata

  • Doua exemple. Desi am precizat mai sus in paranteza „in unele cazuri”, lista poate continua. Asadar :

    MX4 (mecanic) – 317 grame – Tektro Auriga Comp (hidraulice) – 450 de grame.
    Avid BB7 (mecanic) – 329 grame – Shimano SLX (hidraulic) – 434 grame.

    Bun! Trebuie sa punem si maneta in calcul. O pereche de manete cantareste in medie (sa presupunem) 160 de grame (plus, minus). Evident, valoarea o vom imparti la 2. Adica 80 grame/maneta. Daca adaugi valoarea de 80 de grame la cele 317 grame ale lui MX4 rezulta un total de 397 grame (fata de 450 de grame frana pe disc hidraulica Tektro Auriga Comp).

    Quad erat demonstrandum. 🙂

  • La XC frenele V au facut fata cu brio.Le-am supus unei coborari dure de XC racing cu janta umeda si tot ce pot spune este ca la proba mai sus amintita franele hidraulice pe disc sunt mofturi. Va recomand sa folositi cu incredere franele V chiar si cele mai ieftine.

  • De aceea le recomandam si noi pentru Cross Country celor cu bugete reduse. Franele pe disc ofera reprize bune de franare si isi fac simtita eficienta in conditiile de umiditate, iar noile aparitii (spre exemplu Sram XX) sunt eficiente si totodata usoare (nu mai usoare ca un set de v-brake-uri). Totusi daca-i propui lui Manuel Fumic un set de V-brake-uri pentru competitiile de Cross Country, cel mai probabil o sa rada copios 🙂

  • Mie franele hidraulice pe disc chiar nu mi se par un moft .Exm. noroi (am patit-o de multe ori cu „V-urile” sa-mi blocheze roata de tot si sa nu mai am nici un control pe frana,sa nu mai vorbim de cazul in care ai si noroi si iarba ca atunci e chiar interesant.Si am avut 2 situati de descentrat roata urat si a trebuit sa desfac frana ca nu mai mergea altfel .Pentru mine din experientele astea frana pe disc e mult mai buna ,dar evident cu mult mai scumpa si ca pret de achizitie si ca intretinere,dar daca poti e mult mai bine.

  • Am avut toate tipurile de frane, mai mult decat atat, la v-brake am avut toate tipurile de saboti.
    Ce pot spune din ce am observat din practica, in ce priveste v-brake-ul:
    – daca janta nu e tratata special, daca nu e din aliaj Maxtal sau ceramic, nu prea sunt eficiente. daca janta e din aluminiu chior, patineaza sabotii pe ea, cand e ploaie si noroi, de nu se vede…
    – un dezavantaj mare al v-brake-urilor este ca pe coborari abrupte, si mai ales daca rider-ul este mai greu – peste 60 kg – sabotii si janta se incing excesiv, mai ales pe perioada verii aparand fenomenul de spargere a camerei, mai ales daca are pori. Daca nu ii are, sigur in timpul coborarii vor aparea, camera spargandu-se imediat.
    – daca se descentreaza roata in urma unei lovituri, vei fi nevoit sa departezi mai mult sabotii pt a permite rotii sa se roteasca cat de cat…
    – o alta problema mare a v-brake-ului este ca la o coborare mai zdruncinata, apare problema iesirii tevushtii din suportul acela ca o cusca, in zona dintre cele 2 brate. cel putin 3 cazuri am intalnit, a unor posesori de v-brake-uri care se puteau accidenta grav din cauza asta.
    – in general v-brake-ul e util daca vreti sa faceti plimbari usoare in parcuri, paduri de campie.

    Franele mecanice pe disc:
    – sunt mai grele decat v-brake-urile, intradevar, insa ofera o siguranta si o forta de franare cam de 3 ori mai mare
    – au ca dezavantaj faptul ca placutele de franare nu intra in contact cu discul simultan, la actionarea manetei. Doar una este deplasata de forta imprimata cablului (exista un singur piston care impinge o placuta), placuta atinge discul, dupa care discul este impins pur si simplu, prin semi-deformare catre cealalta placuta care sta pe loc si „asteapta” sa primeasca in contact discul. Din cauza asta, la coborari lungi si grele (Transfagarasan sau Transalpina) poate aparea deformarea discului.
    – avantajul celor mecanice pe disc si a celor hidraulice pe disc este ca pot fi folosite foarte bine pe ploaie, noroi, sau cand roata este descentrata

    Franele hidraulice pe disc:
    – sunt mai usoare decat cele mecanice pe disc cam cu 15-25% (Avid Elixir R-426g, fata de BB7-559g. comparatia este facuta pe frana spate cu disc de 160, fara adaptor. la BB7 am pus in calcul: maneta, cablul, camasa, etrierul+suruburile si saibele lui, discul+suruburile lui)
    – exista unele mici dezavantaje la cele la care nu se poate regla distanta dintre placute si disc, insa se poate rezolva, asa cum spuneti si voi cei de la Freerider.ro aici:
    http://www.freerider.ro/teste/avid-elixir-r-2010-review-11008.html
    scotand putin ulei din conducta prea plina din fabricatie. Eu am rezolvat la mine chiar aseara si am reusit sa echilibrez perfect cursa celor 2 manete si sa mai distantez suficient placutele etrierului spate incat sa nu mai frece pe disc.
    – sunt mult mai sigure la franare, forta de franare putand fi cateodata cu 50-100% mai eficiente fata de cea a celor mecanice pe disc.
    – placutele ating sincron discul, la actionarea manetei
    – sunt mult mai fine la apasare, putand modula mai bine forta de franare
    – trebuie avut grija sa nu existe curgeri de ulei, de aceea este necesar ca inainte de a pleca de acasa sa va asigurati ca nu curge sau n-a curs ulei deloc pe la garnituri, pe la capetele conductelor, pe la dopurile de siguranta.

    Cam atat, sper ca nu v-am plictisit si ca am fost suficient de realist in ce am explicat.

  • Inca o completare la franele pe disc mecanice:

    – exista posibilitatea, ca din cauza faptului ca placutele nu se pot prinde de corpul etrierului cu surub si siguranta (cum exista la cele hidraulice), ca uneori, dupa montarea rotii, schimbarea placutelor, sau dupa vreo cazatura cu bicla sa constatati ca placutele sunt iesite din corpul etrierului si ati putea ramane fara ele pe drum, deci fara frane, asa ca mare atentie la felul in care se aseaza in interiorul etrierului, daca le impinge arcul acela in forma de fluture suficient de puternic in parti, catre cele 2 pistoane, sa fiti siguri ca nu patiti ceva nasol pe drum.

    Toate bune si pedalati responsabil.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eight + nine =