Acum citesti
Andrei Botescu reînvie Pegas!


Cine nu a auzit de Pegas? Cel mai cunoscut brand de biciclete din România al tuturor timpurilor. Cine a auzit de Andrei Botescu? Prea puțină lume. De aceea dorim să-i acordăm ocazia să ne vorbească despre bicicletele Pegas în calitate de proaspăt deținător al dreptului asupra brand-ului românesc.


1.Salut Andrei! Care a fost scânteia care ți-a furnizat ideea pentru a cumpăra brandul Pegas?


Salut. Imi place sa cred ca nu a fost intamplator.


Cautam o idee de afaceri in care sa pot pune multa pasiune, si un proiect legat de biciclete era chiar potrivit. Am avut si putin noroc dar totul s-a legat de copilarie, de ce am studiat si nu am apucat sa pun in practica, de ce mi-as fi dorit sa fac in prezent.


Nu vreau sa adaug accente filosofice unei povesti simple care este inca doar un proiect foarte ambitios.  Cred totusi ca a sosit momentul ca anumite lucruri care tin de identitatea noastra sa fie cumva reinventate si aduse in prezent.


Pegas e un vis frumos, o amintire din copilarie, o perioada in care nu eram cu toti atat de critici si acriti de tot ce romanesc.


Eu, la un moment dat am scris o lucrare despre rebranding national si cred ca si asta a fost una din sursele subconstiente de inspiratie.


Dar ca sa ma apropii mai mult de raspunsul la intrebarea ta, prin 2009 cand incepuse de ceva vreme recesiunea mondiala, eu tocmai imi doream sa-mi dezvolt capacitatile antreprenoriale. Totul devenise riscant, totusi ma gandeam ca bicicletele reprezinta un domeniu in plina dezvoltare in Romania, sunt prietenoase cu mediul ceea ce iti da sentimentul ca faci ceva pozitiv si nu sunt foarte scumpe, cel putin cele pe care ma gandeam eu ca o sa pot cumva sa le produc. Aceste atuuri bateau criza in opinia mea.


Un moment decisiv a fost atunci cand mi s-au furat 2 biciclete scumpe (Electra).  Dupa ce mi-am revenit din soc am realizat ca deocamdata o bicicleta scumpa nu e de mine si ca exista un gol pe piata. Nu exista biciclete rezistente, de tavaleala la un pret decent, exista ori foarte scumpe ori foarte ieftine si fara nicio pretentie.


Dupa aceea am inceput sa explorez domeniul, intre timp cautandu-mi un Pegas pentru uz personal, bicicleta in care aveam incredere si care stiam ca nu o sa ma mai coste foarte mult. Am sunat la fabrica, nu mai aveau. Am intrebat daca se mai fac si mi s-a spus ca s-au vandut utilajele ca nu se mai fac demult.


Si atunci am zis “Cum ar fi sa mai existe Pegas acum ?”. M-am documentat si am inteles ca productia s-a inchis datorita unei concurente acerbe din partea produselor de proasta calitate care au invadat piata dupa 1989.


Lumea era saraca, nu stia multe, au venit niste chinezi simpatici si ne-au vandut asa numitele “blink cling-uri”, adica produse colorate care stralucesc si dupa ceva timp pleznesc.


Nu vreau sa fiu ipocrit si sa ma opun globalizarii si modelului economic chinez pe care il admir. Doar in China se fac si produsele Apple si o gramada de subansamble si biciclete de  renume. Dar se fac si produse de slaba calitate in goana dupa un pret minuscul.


Cum realitate statea in felul descris mai sus, m-am gandit ca totusi a mai trecut ceva timp de atunci, lumea isi creste gradual pretentiile si chiar daca pretul ramane un factor decisiv, nu se mai accepta orice. Calitatea si designul incep sa isi faca simtita prezenta in decizia de cumparare.


Restul povestii reprezinta detalii cu birocratie si avocati. Important e ca dupa 1 an si jumatate am reusit sa inregistrez si sa securizez brandul Pegas.


2.Cum se va concretiza pe viitor planul tău cu acest brand? Dorești să-l readuci la suprafață?


Acum e acum. Dupa tot demersul legat de inregistrare si dupa ce toata lumea m-a felicitat pentru initiativa am trecut la partea mai dificila, implementarea proiectului.


Am stabilit impreuna cu adeptii proiectului viziunea noastra pe termen  lung. Astfel ne propunem sa readucem Pegas la ideea de bicicleta universala accesibila, robusta si adaptata la tendintele occidentale si nationale.


Pornind de acesta intentie, detaliile punerii in practica a proiectului „Pegas” sunt in plin proces de conturare.


Inca de la inceput am inclinat catre o abordare centrata pe utilizarea resurselor comunitatii. Asadar, in 2011 am inceput sa construiesc echipa. Ea este exclusiv formata din vechi fani ai „Pegasului” care au si performante deosebite in domeniul lor de activitate.


Cu echipa inca incompleta am inceput sa evaluam opiniile fanilor proiectului, sa cerem feedback cu privire la ideile care se conturau. Am reusit sa incropim o strategie de dezvoltare adaptata preferintelor identificate.

Vom avea ca prioritate dezvoltarea de biciclete de tip urban: city bike, cruiser, lowrider, biciclete pliabile dar pe masura ce afacerea se va dezvolta vom incerca sa acoperim cat mai multe segmente de interes consecventi cu evolutia anterioara a “Pegas”.


Dar abordarea centrata pe resursele comunitatii nu se opreste aici. Dupa ce definitivam echipa de baza, vrem sa atragem si alte persoane cu experienta in industria de profil indiferent ca apartin unor proiecte comerciale sau non profit. Vrem sa organizam in toamna un eveniment, unde toti „biciclistii de seama” vor avea sansa sa se implice in proiect intr-o forma sau alta. Ulterior, dupa ce formam un cluster de profesionisti si entuziasti in jurul proiectului, va urma probabil o listare la bursa unde un numar mai mare de fani vor putea avea ocazia sa faca parte din marea familie.


3.Campaniile de promovare vor fi tot pe modelul vintage?


Sigur mergem pe vintage. Avem norocul sa fim la inceputul unui trend international de reinventare a modelelor cruiser, lowrider, retro city bike, etc. Branduri ca Aero-Fast, Electra Bicycle Company, Copacabana Bikes, GreenLine Bicycles, Johnny Loco Bicycles, Nirve, Phat Cycles, Yopo sunt pe val de prin 2008 -2009 cu astfel de modele dar nu numai. Am vazut si printre vecinii nostri exemple promitatoare cum ar fi cel de la Crème Café  din Polonia


4.La Street Delivery ați expus ceea ce se vrea a fi noul Pegas. Povestește-ne mai multe despre acest model. Am văzut că se aseamănă foarte mult cu vechiul model.


Da este foarte aproape de ceea ce ne dorim. Este un model lowrider, o bicicleta care a facut furori sub bradul “Pegas” in anii 70- 80 si ceea ce multa lume nu stie, a facut furori mult timp in USA incepand cu anii 60. Probabil spionajul industrial ne-a “ajutat” si pe noi romanii sa fim in trend. De asta cred ca avantajele noastre competitive sunt date in primul rand de existenta unei imagini pozitive anterioare a brandului si produselor „Pegas”, fapt aproape unic cand ne referim la branduri si produse lansate inainte de 1989.


Modelul prezentat la street delivey, este facut pe un cadru inspirat din clasicul Schwinn Sting Ray care a stat si la baza modelelor Pegas Kent si Pegas Modern. L-am ridicat putin pe roti de 26” fata de cele clasice pe 20”. Asta nu insemana ca nu o sa avem si o versiune pe 20”. Dar modelul asta e mai practic pentru segmentul 25-35 de ani.


5.Care sunt prețurile la care vor trebui să se aștepte cei care doresc să achiziționeze o astfel de bicicletă?


Oferirea unui pret accesibil este unul din obiectivele noastre pricipale. Dar si calitatea si rezistenta la infrastructura accidentata din Romania. Pe drumurile noastre nu poti veni cu jucarii, este un mediu dur care cere o configuratie solida.


Din calculele pe care le-am facut pana acum, intentionam sa incepem cu un pret de aproximativ 1000 ron pentru modelul prezentat la Street Delivery si  un pret mai mic (aproximativ 700 ron ) pentru o bicicleta pliabila asemanatoare modelului Pegas Practic care este foarte cerut de fanii brandului. Ulterior ne dorim sa ajungem la un pret mediu de 600 ron pe masura ce vom creste numarul de comenzi.


6.Intenționezi să pui pe picioare o fabrică nouă sau să lucrezi cu furnizori? Am o vagă bănuială că a 2a variantă este cea mai plauzibilă.


Vrem sa promovam produse de calitate indiscutabila bazate progresiv pe folosirea cat mai intensa a resurselor nationale de productie. Visul nostru si misiunea proiectului este sa ajunga in termen de 4-5 ani la construirea unei fabrici. Deocamdata, o sa apelam la furnizori de piese pentru designul pe care deja il lucram „in house”. Intre timp suntem in discutii exploratorii dar ambitioase cu fabrici si ingineri din Romania luand in calcul chiar de turnarea cadrelor in tara. Credem ca in scurt timp vom identifica cat mai multi parteneri locali dar va trebui sa fim convinsi ca produc ceea ce vrem noi pentru Pegas.


7.Cum vedeți începutul producției? Cu un model sau cu o gamă mai largă?


Pegas a avut anterior 27 de modele, desi multa lume a ramas cu 2,3 modele in minte. Noi ne propunem sa continuam dezvoltarea mai multor modele incepand cu cele adaptate urbanului si mult asteptatei infrastructuri pentru biciclete (sa nu radeti de mine, eu chiar cred ca in 10 ani o sa fim fortati de comunitatea europeana sa avem infrastructura urbana pentru biciclete). Oricum, bicicletele urbane vor fi doar inceputul gamei.


Anticipez ca la inceputul sezonului viitor (martie 2012) vom avea cel putin 3 modele disponibile.


8.Dar despre biciclete de munte ce poți să ne spui? Sună interesant un Pegas pentru munte echipat high-end.


Este clar ca exista si un segment high-end pentru Pegas. Multi dintre cei care copii fiind bateau strazile si trotuarele cu Pegasuri colorate acum sunt oameni cu o oarecare stare si care isi doresc si isi permit o bicicleta bine echipata. Bicicletele de munte au cea mai mare felie din piata de profil din Romania si ar fi o oportunitate si o provocare pentru calutz sa-si indrepte aripile spre crestele muntzilor. Deocamdata nu am ajuns concret la capitolul asta, dar asa cum iti spuneam proiectul Pegas este foarte deschis catre cei pasionati si talentati si cum stiu ca esti un mountain biker foarte experimentat te asteptam oricand pentru dezvoltarea subiectului.



Vezi Comentarii (9)
  • ar fi dragut ca la modelul Pegas Practic sa se mai lucreze „putin” la modul de pliere …ceva asemanator sistemului Brompton 🙂

  • Eu vreau o semicursiera Pegas cu 5 viteze in butuc 🙂 Rosie, cu roti albe (optional), sa din piele cusuta manual… etc 🙂 Un mix intre vintage si modern.

  • Salut. Felicitari pentru initiativa. Am si eu un Kent pe care l-am pus recent la punct si dupa, desi am o alta bicicleta cu mult mai scumpa si mai fiabila, nu mi s-a mai ridicat fundul de pe saua Kentului:) Abia astept sa vad produsele pe piata. De curiozitate, exista undeva o lista si ceva poze pentru toate modelele initiale de Pegas, adica acele 23 de modele?

  • Felicitari! Ma abonez si eu la una. „Practic” am folosit deja cand eram pusti. Acum parca as incerca una cu sa lunga. Intodeauna mi-am dorit una.

  • Salut,

    Am vazut ce incerci tu sa faci.Exista totusi o problema.Problema este ca eu am cuparat drepturile de autor si brandul Pegas acum cativa ani la desfiintarea fabricii.Te rog sa iei in considerare acest mesaj si sa nu te folosesti de numele Pegas pentru ca nu il detii.Daca continui cu acest proiect te voi actiona in instanta.Schiba-ti numele si cumpara-ti drepturi ca sa faci acest proiect
    Multumesc!

  • noi inca mai avem un PRACTIC original de la sotie si deja fiica mea a pedalat pe el primavara asta. doar ca nu se poate porni singura si nici opri din cauza ca are doar 6 ani si e prea mica.
    Problema la PEGAS urile originale era totusi fiabilitatea, piesa 88 care se tot strica, frana de fata usor de uzat, shaua se uza foate usor, pica lantul, pedalele se distrugeau la coronite. Si Ukrainele erau ceva mai rezistente oricum.
    Unele chinezarii si de la DHS ajung sa fie mai utile si mai fiabile in anumite scopuri decat vechile modele PEGAS.
    E inutil sa faca exact aceleasi modele vechi fara sa le aduca la zi in tehnologie daca tot sunt preturi cu 3 zerouri in lei.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

4 × 3 =